})();

Friday, June 10, 2011

Garam oh Garam!!




                Rakyat Malaysia sekarang ni bukan setakat ambil terlalu banyak gula..tapi garam pun ambil banyak jugak..ramai yg tak sedar ni,kebanyakan kita ambil "garam tersembunyi " dalam makanan...ada 1 kajian.."Kajian Pengambilan Makanan di kalangan penduduk Dewasa 2002/2003"..rakyat Malaysia ambil 25 % garam lebih tinggi daripada apa yg disuggestkan oleh WHO....had pengambilan garam yg disarankan cuma 5 gram/1 sudu teh sehari...daripada kajian tu juga,80% garam datang daripada garam/sos yg ditambah ke dalam makanan .

                 Garam adalah general name for "sodium klorida"..40% sodium  & 60% klorida..hehe..dah macam kelas Chemistry pulak kan..rasa masin tu datang daripada klorida..manakala,sodium tu akan bagi kesan buruk kepada kesihatan kalau di ambil banyak..

                 Pakar jantung seluruh dunia cakap..(bukan aku cakap ye..hehe)..kurang ambil garam kurang lah risiko untuk dapat sakit jantung /stroke..apa pulak kaitan garam & jantung ni ye tak?simple je..garam yg banyak boleh menyebabkan darah tinggi..darah tinggi boleh sebab sakit jantung..bukan setakat jantung je..darah tinggi juga boleh sebab kan ESRD(End Stage Renal Disease) ataupun kegagalan fungsi buah pinggang..sangatlah tak seronok mendengarnya..apatah lagi untuk melaluinya..betul tak??

                   Sebenarnya ni juga ingatan untuk diri aku sendiri..biasalah,bila dah sihat sikit..mula lah makan sesuka hati...di bawah ni,ada la a few tips...



  1.  Masak makanan sendiri di rumah ...sebabnya?kita boleh kawal berapa banyak garam yg kita letak supaya segalanya dalam keadaan terkawal..bagaimana pula nak kira jumlah garam tu??1 SUDU TEH=2000mg garam.............1 SUDU TEH MSG=620mg garam.....1 hari badan kita cuma memerlukan 1 sudu teh garam SAHAJA!!
  2. Ketika membeli belah ,pilih produk yg "kurang garam" ataupun "tiada garam tambahan"...produk ditulis "bebas garam" mengandungi kurang 15 mg  sodium (garam ) bagi setiap hidangan...manakala ,label "kurang garam "=kurang 140mg sodium bagi setiap hidangan...
  3. Kita mesti sentiasa alert ,makanan fresh = berpuluh kali lebih baik daripada makanan di proses..kebiasaannya macam2 jenis sodium seperti sodium alginat,sodium benzoat,etc ditambah dalam pemprosesan makanan...contohnya,kiub pati ayam yg dijual dikedai...1 ketul =7 SUDU TEH garam!!banyak kan?!!..memang agak leceh sikitlah nak buat pati ayam sendiri sebab kena rebus ayam& tulang2 ..lepas tu baru boleh guna..compare dengan kiub pati ayam tu....boleh guna je terus...tapi tengoklah berapa banyak garam dalam tu..
  4. ada orang cakap,garam laut lebih baik daripada garam biasa..sebenarnya lebih kurang je..cuma garam laut ada lebih mineral tapi dalam kadar yg sangat rendah..ada orang cakap ,elok tak guna garam gantian?sebenarnya ,garam gantian dihasilkan menggunakan potassium bagi menggantikan sodium....tapi orang yg menghidap penyakit buah pinggang dinasihatkan tidak mengambil garam jenis ni...sebabnya?buah pinggang akan mengahadapi masalah untuk menyingkirkan potassium berlebihan dari badan...
  5. kaedah lain untuk kawal garam=elak tambah garam pada makanan & buah-buahan,kurang mencecah makanan dengan sos,ubah suai resepi (guna fresh herbs& spices),daripada guna tomato puri dalam tin better guna tomato yg dikisar sendiri& pilih produk yg kurang garam..
  6. Untuk makanan yg berkuah ,makan isi nya sahaja..hehe..part ni aku memang kena control...sebab aku suka sup& makanan berkuah..sup pula,biasanya garam akan lebih sedikit compare dengan masakan yg kurang kuah..betulkan?...lepastu,make sure ,letak garam last sekali..sebelum apa ditutup..kadang2 rempah2 tu dah cukup untuk mengenakkan makanan..
  7. Masa awal sakit dulu,aku agak insaf sikit..hehe..masa tu,nak makan pizza pun belajar buat sendiri(semestinya tak seenak pizza hut/dominos..kalau tak,aku dah boleh buka kedai pizza:-)),masak sphagetti guna tomato fresh yg dikisar...belajar buat burger sendiri daripada daging cincang..oklah jugak rasanya..cuma sangat lah banyak kerja...masa tu,aku tak dapat kawal lagi selera makan aku yg suka makan macam2 tu..hehe..sekarang ,selepas 2 tahun...so far,aku dah boleh control... tipulah kalau aku cakap tak makan langsung fast food seperti pizza ,KFC,mcd,etc...aku makan cuma sekali sekala...& ada rules & regulation untuk diri aku sendiri...contohnya,kalau aku nak makan Prosperity Burger Mc D...aku akan order TAKE AWAY..& order burger SAHAJA!!kalau nak makan fries,next week aku datang balik & beli FRIES sahaja...this season ,aku cuma makan 2 kali je..sekali dalam bulan 12..& sekali lagi dalam bulan 2....ayam KFC pun sama ,last 2 weeks aku makan..aku cuma order AYAM sahaja...sebab lapar sangat terpaksa makan disitu(aku memang bawa air putih)...huhu..orang disekeliling tengok aku semacam je...haha..sure diaorang cakap.."kesian& miskinnya dia"...ada aku kisah?!..darah aku ni jenis yg sangat DEGIL nak turun..so,no choice..kena sentiasa beringat...
          
              di bawah ni ada list kandungan garam dalam makanan proses yg kita selalu ambil /makan:

                                  JUMLAH KANDUNGAN GARAM BAGI 1 SUDU TEH
                   
                   Jenis Makanan                                               Jumlah Sodium(miligram)
  1. Kicap pekat                                                             341
  2. Kicap cair                                                                1255
  3. Taucu                                                                       341
  4. Sos Cili                                                                    244
  5. Sos Tomato                                                             171
  6. Belacan (50mg)                                                        629
  7. Cencaluk                                                                 897
  8. Budu                                                                       1032
  9. Telur masin(1 biji)                                                    249
  10. Ikan masin (1 hiris)                                                   433
  11. Udang Kering                                                          225
  12. Sayur Jeruk(1 cawan)                                               2763

                      Menakutkan bila tengok jumlah garam dalam makanan yg diproses macam table di atas ...sebagai ingatan untuk diri aku & orang lain juga:-) 



References:
1) Harian Metro,6 March 2011
                                 

2 comments:

  1. tq for the info...
    baru2 ni BP sy naik sket...sblm ni x pernah plak...even masa mengandung pun x pernah...jd info awak ni sgt membantu utk sy uruskan tekanan darah sy..
    thanks again =)

    Oh My Rose

    ReplyDelete
  2. gembira dapat share dengan semua orang..sharing is caring..take care ya:-)

    ReplyDelete