})();

Monday, May 27, 2013

My First Kidney Ultrasound..28 May 2009



28 May 2009..first time aku buat ultrasound buah pinggang...setelah 4 kali pi kilinik biasa..Dr cakap BP tinggi,uric acid tinggi..Dr bagi ubat,balik makan tapi takde improvement & my condition getting worse..lepas buat urine & blood test ,Dr nampak ada protein & darah dalam urine..& creatinine pun tinggi...+all the simptoms seperti kaki & muka bengkak..sebab tu Dr cadangkan untuk buat ultrasound buah pinggang..

Sebenarnya,semasa pergi buat ultrasound tu..I didn't aspect for the worst but the result is the worst..tapi ayah aku,sebab dia kerja di hospital ,bila Dr cakap urine tak elok tu ,dia dah agak dah something wrong cuma dia tak inform aku..ayah still cool & relax macam biasa..cuma Allah saja yang tahu perasaan dia masa tu..

hehe..kelakar pulak..dibilik ultrasound tu..90% adalah ibu2 mengandung cuma aku yg tak..semasa buat ultrasound tu,aku dah agak ada something wrong apabila ada 3 orang Dr yg datang tengok result ultrasound aku..semua orang discuss dengan serius...lepas tu ada 1 Dr tu cakap mcm ni"awak nampak tak ni?ni semua air.dalam perut awak penuh dengan air which is tak normal.biasanya bila jadi macam ni,means ada masalah dengan buah pinggang.untuk orang yang buah pinggang normal, air akan dikeluarkan melalui air kencing tapi awak pulak air tu tak keluar & terkumpul dalam seluruh badan awak.sebab tu badan awak bengkak"..serius,walaupun dah 4 tahun ,air mata aku still menitis bila ingat balik situasi ni..terkejut,sedih ,speechless,gelap & hopeless....masih ada harapan lagikah?

Dr tu cakap,kami suspect awak Nefrotic Syndrome jadi kami kena hantar awak ke klinik Nefrologi (klinik pakar buah pinggang untuk rawatan lanjut)..so,my appointment dengan Klinik Nefrologi adalah pada 15 Jun 2009..hari aku didiagnose SLE..to be continued..

1 comment:

  1. Salam buat saudari, saya ucakan Selamat Hari Raya Aidilfitri...
    Saya sebenarnya terpanggil untuk menyampaikan kepada saudari tentang SLE nih..sbb wife saya pun penghidap SLE gak..ape yang kita ikhtiar tu merupakan salah satu usaha kita dan Allah bagi kita sakit susah miskin semuanya sbb dia sayang kat kita sebenarnya nak uji kita sejauh mana tahap kesabaran san natijahnya syurga itu pasti JANJI ALLAH!!

    Adakah saudari pernah mencuba pemakanan sunnah sebagai contoh habatusa sauda'..jus delima...madu...sbb makanan nih mengandungi penawar bagi segala penyakit dan sbb apa SLE nih satu penyakit yang doktor pon tak tau ape puncannya UNKNOWN! sbb ape derang nih ade ilmu dunia perubatan bukan berdasarkan al-Quran dan As Sunnah..sbb kita nih umat Islam kene yakin dengan makanan sunnah yang ade disebutkan dalam al-Quran dan hadis Rasulullah S.A.W...kita ikhtiar sbb drugs nih tak cure pon die just relieve jer btol tak?? Keyakinan itu kene ade sbb takde satu pon penyakit dalam dunia nih yang tiada ubat or penawar kecuali MAUT jer...saya pon bukanlah bijak sgt tapi saya rase kita kene balik semula pada Islam sbb itu fitrah kita insyaAllah...

    Hafidz
    www.hafidzahmad.com

    ReplyDelete