})();

Sunday, November 18, 2012

Hanya pesakit yg memahami pesakit ...






Aku ada 2 students darjah 3 & 4 yg tak pandai baca..dua beradik..diaorang dtg rmh aku untuk belajar membaca every Wednesday 4-6pm since dalam bln April 2012..sebab sibuk buat biskut untuk raya,jd dlm Julai tu aku stop kejap..


Tiba2 dlm bulan Ogos aku dapat berita student aku yg darjah 4 tu masuk ICU..terkejut jgk sebab tiba2 saja kan..rupa2nya dia didiagnose DIABETES..yup!budak umur 10 tahun didiagnose diabetes & budak tu kurus je tapi mak dia ckp,suka sgt dgn carbonated drink...sekarang,cucuk Insulin 1 hari 4 kali sebb pankreas dia dah x boleh hasilkan insulin secukupnya(Insulin memang tak halal tapi JAKIM dah sahkan HARUS sebab setakat ni takde lagi option lain(pernah dgr dlm Tanyalah Ustaz)..harap2 1 hari ada researcher2 akn jmp Insulin yg Halal)


Lepas sakit budak tu memang tak datang dah kelas membaca..aku faham..untuk parents & budak tu sendiri memang ambik masa untuk terima semua tu..terutamanya parents kot.. sebb rasanya bdk tu sendiri tak faham sangat apa yg sedang dia dilalui..dlm awal bulan November aku call mak budak tu..aku slow talk...aku cakap,walaupun kita sakit tapi tak semestinya hidup kita dah berakhir..ilmu tu penting ..walau siapa pun kita..takkanlah bila dewasa,sudah la sakit,baca pun tak boleh..mcmna dia nak hidup bila dia dewasa nanti..


Rasanya berkesan jugak "tazkirah " aku tu..semalam 17.11.2012 mak dia hantar budak2 tu untuk belajar membaca balik..yup..semua dah lupa..kena belaja mengeja balik..huhu..semoga aku dikurniakan kesabaran yg maha besar untuk mendidik anak2 istimewa ni..adik dia dyslexia.."b" & "d" confuse..

No comments:

Post a Comment