})();

Wednesday, February 20, 2013

Hanya ibu pesakit yg memahami perasaan ibu pesakit yg lain =)

Terjumpa 1 mak cik ni di kafe Hospital Sultanah Bahiyah..


Mak Cik:Anak ni patient Dr Ching kan?
Aku:Ya saya.Mak cik ni?(penat aku recall siapa ya Mak Cik ni)
Mak Cik:Ingat tak haritu kita pernah bersembang kat Nephro Clinic masa tunggu nak jumpa Dr Ching.Anak Mak Cik patient SLE yg umur 15 tahun tu..


Aku:Oh ingat .Anak mak cik nak start IV Cyclo Chemo kan?dah start?
Mak Cik :Tak sempat chemo pun lagi..Dah 2 minggu dia masuk wad..
Aku:Eh kenapa pulak?(risau benar kalau dengar patient SLE admitted wad ni)


Mak Cik :BP dia tinggi sangat & kena sawan.Dalam 2 minggu ni dah banyak kali kena sawan.Mak Cik nak turun mai makan pun risau nak tiggal dia sorang2 kat atas tu..Tapi harini dah macam OK sikit..BP dah 130/90..kalo tak sampai 190..


Aku:Bersabarlah Mak Cik ..sebelum nak stabil memang macam tu.Saya dulu pun dulu keluar masuk wad.Tapi lama2 ,In Shaa Allah makin OK..terutama lps chemo..cuma mak cik jangan ambil produk luar..fokus je dengan ubat & treatment hospital..



Mak Cik :mak cik risau tahun ni dia PMR .dia pun stress bila fikir PMR.
Aku:Jangan fikir sangat pasal PMR tu..bukan tak penting tapi KESIHATAN lebih penting..stress pun bahaya jugak..boleh buat SLE aktif..

Mak Cik:tu lah pasal..Mak cik pernah google pasal SLE & tiba2 terkeluar blog "The Warrior Princess" awak..rasa lega sikit bila baca blog awak..rasa mcm ada je patient SLE yg hidup dgn baik..

Aku:Errr..(blushing)..ramai je sebenarnya patient SLE yg hidup dgn baik..Dah lama tak update blog tu Mak Cik..
Mak Cik :Update la selalu .share lg banyak info pasal SLE & bagi lebih banyak semangat POSITIVE untuk patients lain ...nanti mai la melawat anak mak cik..

Petang tadi aku & mak aku pi melawat anak mak cik tu..aku bawa mak aku sebab selain hanya pesakit yg memahami pesakit..hanya IBU PESAKIT YG MEMAHAMI PERASAAN IBU PESAKIT YG LAIN..hehe..yg bezanya 1 tu ibu patient REMAJA..yg lagi 1 tu ibu patient REMAJA PURBA...hihi..touching pulak rasa bila blog aku yg bersawang & entah apa2 yg aku tulis tu...sikit sebanyak dapat bagi sikit inspirasi & semangat POSITIVE untuk patient yg lain....

No comments:

Post a Comment